Nemcsak fülre és gyorsaságra hangolhatunk, hanem a robogó külsejét is alakítgathatjuk kedvünkre. Néhány apró alkatrésszel, trükkel feldobhatjuk és egyedivé tehetjük robogónkat.
Matricák Bár egyszerűnek tűnik, mégsem könnyű szépen és tartósan felhelyezni a matricákat.Fontos, hogy a felület tiszta zsírmentes és legalább 20-25 Celsius fokos legyen. Ha a levegő vagy a helyiség hőmérséklete ennél alacsonyabb, akkor hajszárítóval is felmelegíthetjük a felületet és a matricát is. Sem a megtisztított felületet, sem az öntapadós részt nem szabad kézzel megfogni, mert gátolja a tapadást. Figyelembe kell venni az idom formáját, kialakítását, felületi érdességét. Egyenetlen felületre, érdes burkolatra nem ragasztható jól matrica. A pontosan határozzuk meg a matrica helyét, nagyobb elemnél jelölést is tehetünk. (ragasztószalag, cellux) A matrica sarkáról 1-2 cm2 felületről le kell húzni a fóliát. A megjelölt helyre feltesszük a matricát, a lehúzott sarkot lesimítjuk. Ha nem jó helyen van, még könnyen javítható. A védőfóliát folyamatosan, lassan lehúzzuk, a felszabaduló öntapadós részt puha ronggyal légmentesen a helyére simítjuk. Egyszerre csak kis felületen dolgozzunk, így elkerülhető a légbuborékok képződése. Ha mégis kisebb buborék keletkezik, tűvel kiszúrható és kisimítható.
Világítás Színes burákkal, izzókkal különbözőképpen átalakíthatók a robogók. Sokféle színű és fajtájú bura kapható, de akár komplett lámpatestek is. A csere általában nem igényel különösebb szakértelmet, a gyári alkatrész helyére szerelhető. A lámpatestek átkötésénél szükség lehet a csatlakozók módosítására is, ha nem vagyunk biztosak a dologban, jobb villamos szakemberre bízni a feladatot. Rossz bekötéssel tönkre is tehető a lámpa. (pl. a lexus lámpák kék neonja) Ha a színezett burát cseréljük, akkor színes égők használata szükséges, mindig az eredeti izzónak megfelelő foglalatú és teljesítményű égőre kell cserélni. Az se kerülje el a figyelmünket, hogy a termékek közül nem mindegyik homologizált (E betű). Ritkán kérik a rend őrei, de ha másba nem tudnak, ebbe beleköthetnek.
Neonok, LED-ek Látványos és egyedi megoldásokhoz szép számmal találunk mindenféle világító, villogó, hangérzékeny neonokat, LED-es világítótesteket, strobószkopókat. Az ilyen világításokat a legjobb külön kapcsolhatóra készíteni, biztosítékkal ellátni. Nem célszerű a világításra kötni. Vegyük figyelembe a csomagolásokon található leírásokat, valamint az általános szabályokat, szabványokat. Pl.: fekete vezeték=negatív; piros, sárga, szinezett=pozitív A robogó villamos rendszereinek feszültsége 99%-ban 12 volt, csak ehhez megfelelő terméket szereljünk fel. A legtöbb 12 voltos neon, LED-sor egyenáramra kapcsolandó, váltóárammal is működnek, de vibráló vagy nem megfelelő fényt adnak. Tehát biztosítékon keresztül, közvetlenül az akkumlátorra kell kötni. A felszerelés helyét körültekintően kell kiválasztani: – érintkezhet vízzel? Ha igen, megfelelően szigetel-e a neon, ha nem, házilag megoldható-e? (sziloplast, szigetelőszalag) – nem kerül-e rugózáskor valamilyen más alkatrész útjába? – nincs-e túl közel a kipufogóhoz (hő miatt) – rögzítés megoldható-e? (csavar, kábelkötegelő, öntapadós szalag, ragasztó) – későbbi szétszerelésnél, tuningolásnál nem lesz-e útban? – ha a robogó aljára szerelnénk, nem megy-e tönkre járdáról való leugratáskor? Célszerű a beszerelés előtt az akkumulátort lekötni a villamos rendszerről, zárlat elkerülése érdekében. A világítások vezetékeit megfelelő helyen kell elvezetni, nehogy a későbbiekben (kidörzsölődés, szakadás) miatt meghibásodást okozzanak. A világító szerkezetekhez kapható vezeték- gyorscsatlakozók helyett még mindig a legjobb megoldás a forrasztás. A megfelelően kiválasztott vezetékszakaszt lecsupaszítjuk, majd a LED stb. vezetékeit rásodorjuk, utána leforrasztjuk gyantás forrasztó ónnal. A vezetékszakaszt szigetelőszalaggal vagy zsugorcsővel szigetelhetjük. Így járunk el akkor is, ha a vezetékeket akarjuk meghosszabbítani, de mindig vegyük figyelembe az eredeti vezeték keresztmetszetét.
Markolatok Sokféle egyedi markolat létezik robogóra, ennek cseréjének is van néhány trükkje. Ha a régi markolatot szeretnénk megmenteni, kétféleképpen lehet eltávolítani: – csavarhúzóval alányúlunk, olajt juttatunk alá, ezután könnyen lehúzható – sűrített levegővel fújunk alá, ez is segít a leszedésben. Ha már nincs szükség a régi darabra, egyszerűen szikével hosszában felvágjuk, leszedjük. Felhelyezés előtt gondosan tisztítsuk, zsírtalanítsuk a gázhüvelyt és a kormányt. A markolat belsejét kifújjuk hajlakkal, ez segít, hogy könnyen felcsússzon a markolat, száradás után pedig rögzíti.
|