Három év alatt három nagy ezres géppel rukkolt elő a patinás Mz gyár. Az SFx még nem szerepel a sorozatgyártásban, de ha kedvező fogadtatásra talál, talán nemsokára az utakon láthatjuk viszont.
A motorkerékpár tervezésével megbízott Design Studio bemutatta az időszerű SFx vázlatát, amely előrevetíti, hogy a jövőben milyen formanyelv lesz iránymutató az Érchegységben. A koncepciómotor formáit papírra vető Jens vom Brauck formatervező így ecseteli elképzelését: „Ez akkor is igaz, ha az SFx technikailag az aktuális MZ Super-fighterre épül, mégis többet mutat, mint egy design ujjgyakorlat.” –„Ez az ami megtestesíti a fighter témájának teljesen új értelmezését és visszavezet a klasszikus MZ értékekhez – egyszerű, robusztus.” Jens vom Brauck, aki az utóbbi években néhány látványos,nagystílű tervezettel nevet szerzett formatervezői körökben, 2005 eleje óta felelősségteljesen alkot az új MZ dizájnjáért. A kölni tervező első projektje Zschopauban az 125-ös MZ gyártási sorozatának külső felújítása volt, ami a figyelmet felkeltő MIG 125 és az SM 125 Gangsta modellhez vezetett. Akkoriban fejlesztette ki Brauck a következő MZ motoros generáció formanyelvét, amiből a most bemutatott tanulmány ad ízelítőt. A tavalyi évben porondra lépett MZ 1000 Street Fighter-en nem végeztek olyan nagy arányú változtatásokat, mint a szóban forgó SFx-en. Ott még az volt az elképzelés, építsünk egy csupasz motort a felesleges műanyag alkatrészek mellőzésével. Egyszerűen leöltöztették az MZ 1000 S sport-túra gépet, felszereltek egy futurisztikus és nagyon brutális kinézetű fejidomot, valamint egy magas kormányt. A gép kapott egy szép feltűnő fényezést, itt a narancs színű változatra gondolok, és már kész is volt a motor. Brauck úr most többet akart kihozni az 1000-es twin-motoros gépből, és alaposabban átöltöztette. A motor kinézete sokkal vadabb lett, még inkább rosszfiúsabb a megjelenése, ez köszönhető a sötétre eloxált kipufogódoboknak, és a komor színekkel fényezett motor testnek. Az első idom két kör alakú lámpára egyszerűsödött, amelyek egymás felett helyezkednek el. Egy igazi steetfighternek már a megjelenésével is döbbenetet kell kiváltania a szemlélőből, minden porcikájából az erőnek kell áramlania, kb. úgy mint a Star Wars című filmben a Jedi lovagok karjaiból. – Az SFx sokkal morcosabb fizimiskájú motor mint elődje, tervezője a következő szavakkal tárja elénk, mit is szeretett volna kifejezni a motorkerékpárral: „A divatos elemekről való lemondáson keresztül a kor szellemétől feloldódni, a technikát láthatóvá tenni, robosztusságot és hosszú életűséget jelképezni” – hangzott Brauck célkitűzése. A kormánynyaknál szabadon látható vázcsövek, a szükséges minimális fő építő elemekre való korlátozódás – így hangzanak azok direktívák, amiket követ. A forma korlátozása, egyszerre kifejezése a technikai koncepciónak: Egy egyszerű, de átgondolt járművé kellett válnia az SFx-nek, melynek utazási élményét, a csökkentett tengelytáv, és az alacsonyabb ülés magasság biztosítja. Jens vom Brauck: „Az SFx bizonyítja, hogy az MZ motorok racionális tulajdonságai, a köztudott megbízhatóság és a mindennapi használhatóság, és nem utolsó sorban a nosztalgia is szerepet játszik. A bika-motor felépítésével és elpusztíthatatlanságával magában hord mindent, ami minden MZ-t jelképez.
MZ & Szeles
Műszaki adatok: Motor: folyadékhűtéses, négyütemű, soros kéthengeres Vezérlés: DOHC, hengerenként négyszelepes Lökettérfogat: 999 cm3 Kompresszió-viszony: 11,5:1 Maximális teljesítmény: 113 LE 9000 1/perc-nél Maximális forgató nyomaték: 98 Nm 7000 1/perc-nél Keverékképzés: befecskendező rendszer 50 mm-es injektor testek. Kipufogó: saválló acél, kétutas katalizátorral, Sebring dobok. Váltó: hatfokozatú Kuplung: olajfürdős, többtárcsás, hidraulikus működtetésű. Váz: króm-molibdén, duplacsöves hídváz. Első futómű: 43 mm-es fordított MARZOCCHI teleszkóp, állítható húzó- és nyomócsillapítás. Hátsó futómű: alumínium lengővilla, SACHS központi rugóstag. Rugóút elől/hátul: 120 mm / 120 m. Kerekek: alumíniumöntvény elöl 3,50 x 17, hátul 5,50 x 17. Gumik: 120/70 ZR17 elöl, 180/55 ZR17 hátul. Első fék: 320 mm-es hidraulikus duplatárcsa, négydugattyús Nissin féknyergekkel. Hátsó fék: 243 mm-es szimpla tárcsafék, kétdugattyús Nissin féknyereg. Tömeg, szárazon: 209 kg Tank: 20 liter Gyorsulás 0-100 km/h: 3,4 s Végsebesség: kb.: 240 km/h
|