A kipufogórendszer feladata az égéstermék minél gyorsabb elvezetése a hengerből, a gázok visszaáramlásának megakadályozása. A kétütemű motornak olyan egy jó kipufogó, mint a négyüteműnek egy kompresszor (turbó)! A tuningolásnál fontos szerep jut a robogóra kerülő csőnek, akár 15-40% teljesítménynövekedés is lehetséges egy jól megválasztott kipufogóval.
A kipufogórendszer tuningjának alapgondolata:
A különböző gyárak konstruktőreinek a kipufogórendszerek kialakításakor a következő szempontokat kell figyelembe venniük a legújabb elvárások alapján:
– károsanyag kibocsátás (környezetvédelem) – zajszint – szerkezeti költségek – motorélettartam – tüzelőanyag-felhasználás – motor effektív (fajlagos) teljesítmény
Napjainkban az imént említett szempontok sorrendje megegyezik a fontossági sorrenddel. A tuning titka ezen szempontok fel-cserélésében, illetve bizonyos szempontok elhagyásában rejlik! Ezért létezik az, hogy még ha hihetetlennek tűnik is egy hozzá nem értő számára: egy-egy motor teljesítménye, nyomatéka akár 35-40 %-kal is növelhető lenne!
Igen ám, de a tuning-cégeknek is figyelembe kell venni egy-két olyan további szempontot, amely lekorlátozza ezt a növekményt 25-30 %-ra. Ezek a szempontok a következők:
– átalakítási műveletek egyszerűsége – motorélettartam – törvényi előírások, garanciák
A kipufogó tuningja nem jelent mást, mint egy olyan rendszer felépítését, amely kizárólagosan a teljesítményt veszi figyelembe, elhanyagolván a többi tényezőt. Ha így tekintjük a problémát: a tuning jelentősen egyszerűbb eljárás, mint a hagyományos rendszer megtervezése. A lényeg tehát nem más, minthogy egy olyan rendszerünk legyen, amely a lehető leggyorsabban szállítja el a kipufogógázt a hengerekből, valamint a külső levegőt ne engedje visszaszívni a hengerbe. A végcél tehát az, hogy a hengerbe áramló levegő-üzemanyag keverék a lehető leghevesebben (oxigéndúsan) elégjen! Kipufogó részei:
1. Leömlő: Feladata a motor hengeréből kiáramló kipufogógáz szűkítése egy csővezetékbe, valamint a hengerekben keletkező nagy hő elvitele, zajcsökkentés. Tömítése a hengernél kipufogó-tömítéssel történik, mely egyszer használatos.
2. Diffuzor: A kiszélesedő rész az egyre táguló jellegétől fogva kiszívja a hengerből a már elégett gázokat (kipufogógáz), de attól függően, hogy a dugattyú az alsó holtponthoz közelítve az átömlő csatornákat is nyitja, még egy kis friss keveréket (benzin-levegő) is.
3. Konfuzor: Amikor a kipufogógáz, és egy kevés friss keverék is eljutott hozzá, szűkülő jellegéből adódóan az egész folyamat megtorpan, és így egy ellentétes nyomáshullám indul el, ami a friss keverék egy részét visszanyomja az égéstérbe, ezáltal jobban feltöltve azt, és akadályozza ezzel a hengerbe került friss keverék kipufogóba áramlását (hasonlóan, mint a 4 ütemű motorok kipufogószelepének zárásánál történik).
4. Dob vagy hangtompító: A hangtompító feladata a kipufogási zaj csillapítása, amely a következő módokon lehetséges: rezonanciával, elnyeletéssel, ellenfázisú hullámmal. Az első megoldásnál a kipufogó dob belső tere eltérő méretű kamrákra van felosztva, amelyek csövekkel állnak egymással kapcsolatban. A kamrák és csövek kombinációja olyan üreg, vagy más néven Helmholtz rezonátorokat eredményez, amelyek mindegyike egy bizonyos hangmagasságú hangot tompít. Tehát mi is az a kipufogó rezonátor? Tulajdonképpen ez a furcsa nevű, ismeretlen – így első hallásra nem sokat mondó tuningalkatrész – gyakorlatilag nem más, mint egy egyszerű, a kipufogógázban erőteljes gázlengéseket okozó acélcsövecske, melynek átmérője és hossza pontos számításokkal méretezve van, mégpedig úgy, hogy a benne állandó nyomáson álló gáz és a rezonátor saját frekvenciája pontosan meg-egyezzen az adott fordulaton a motorból kiérkező gáz lengésszámával. A két frekvencia mennyiség rezonanciájától a gázhullámok (bizonyos fordulatszám-tartományban) felgyorsulnak, így mintegy elszippantják a hengerek elhasznált töltetét, miáltal a motor frissebben képes ismét felvenni a munka ütemét, leadni megfelelő teljesítményét. Az elnyeléses hangtompító konstrukciója a legegyszerűbb. Ez mindössze két egymásba csúsztatott csőből áll. A belső cső fala perforált, míg a két cső közötti teret valamilyen nagy belső súrlódású anyag tölti ki. (hosszú szálú üveg-, vagy kőzetgyapot, stb.)
5. Katalizátor: Szerepe egyrészt környezetvédelmi jellegű, másrészt felépítésénél fogva a motor fojtásának egy részét adja meg, ezért erre most nem térünk ki, a tuning-csövekben nincs katalizátor. Egy kétütemű kipufogó tehát nyomáskülönbség, és rezonancia-függő (ezért is nevezik rezonátoros kipufogónak). Ezeket a nyomáslengéseket (rezonanciákat), amelyek a friss keverék visszaáramlásának a fordulatszám tartományát határozzák meg (a kipufogó hol hatásos) a kipufogó formája határozza meg. Durván összefoglalva, rövid rezonátor hossz (a kipufogókönyök elejétől a konfuzor végéig) a magasabb fordulattartományban támogatja a henger feltöltését (ez érthető mivel az ellenhullám a konfuzorból hamarabb éri el a hengert), hosszabb rezonátor hossz az alacsonyabb fordulattartományban támogatja a henger feltöltését (ezért nem is pörögnek vakcsővel ellátott kipufogók olyan magasra, mivel a vakcső által megnövekszik jócskán a rezonátor hossza). Ha a rezonátor test (diffuzortól konfuzorig) rövid és testes, akkor a henger feltöltése egy szűk fordulatszám tartományban támogatott (de ott nagyon), ha ez a rezonátortest hosszú, és keskenyebb, akkor a henger feltöltése egy tágabb fordulatszám tartományban támogatott (egy jól behangolható, erős nyomatékot biztosító de nem túl nagy teljesítményű kipufogó).
A kipufogók fajtái, tuningolás szempontjából:
1. Alapcső-Touring: 50 cm3-es hengerekhez, kisebb teljesítménynövelésre, vagy az eredeti, rongálódott (oxidáció) cső pótlására Pl.: Giannelli Go, LeoVince Touring, Tecnigas SilentPro
2. Sport Kipufogó: Az alapcsövekhez képest már teljesítmény-növekedést is várhatunk, 50 és 70 cm3-es szettekhez is használhatóak. Pl.: Giannelli Next, LeoVince ZX, RR,RS, Tecnigas NextR, TEK
3. Sport-Racing: 70cm3-es sport- és versenyhengerekhez is. Széles körben és tartományban használható „mindnetudó” kipufogók. Nagyobb teljesítmény növekedést eredményeznek mint a „sport” csövek. Pl.: Polini Funky, Metrakit Handmade, Laser XPro, Yasuni Z, R, Stage6 Pro, Tecnigas RS, Giannelli Reverse
4. Versenycső: (Racing vagy For Race, High End Parts) Magas fordulatú, kihegyezett mocikhoz. Pl.: Giannelli Shot, Top Nardo, Malossi MHR, MHR Replica, Polini For Race II, Evolution, Yasuni Carrera 16, Carrera 20, Hebo Racing II, Metrakit Pro Race, Bidalot Speed, Kundo F1 Ahhoz, hogy megfelelő eredménye legyen a tuningolásnak, egy fontos szabályt kell mindig betartani: az alkatrészeket egymáshoz kell választani, tehát 50 cm3-es hengerre hiába tesszük a legdrágább „For Race” kipufogót, nem lesz belőle repülő, és hiába veszünk 70 cm3-es Alu Racing hengert, ha nem cseréljük le a gyári csövet. Be kell tartani a fokozatokat, a hengerre a hozzáillő kéményt kell rátenni.
|