A kipufogrendszer feladata az gstermk minl gyorsabb elvezetse a hengerbl, a gzok visszaramlsnak megakadlyozsa. A kttem motornak olyan egy j kipufog, mint a ngytemnek egy kompresszor (turb)! A tuningolsnl fontos szerep jut a robogra kerl csnek, akr 15-40% teljestmnynvekeds is lehetsges egy jl megvlasztott kipufogval.
A kipufogrendszer tuningjnak alapgondolata:
A klnbz gyrak konstruktreinek a kipufogrendszerek kialaktsakor a kvetkez szempontokat kell figyelembe vennik a legjabb elvrsok alapjn:
– krosanyag kibocsts (krnyezetvdelem) – zajszint – szerkezeti kltsgek – motorlettartam – tzelanyag-felhasznls – motor effektv (fajlagos) teljestmny
Napjainkban az imnt emltett szempontok sorrendje megegyezik a fontossgi sorrenddel. A tuning titka ezen szempontok fel-cserlsben, illetve bizonyos szempontok elhagysban rejlik! Ezrt ltezik az, hogy mg ha hihetetlennek tnik is egy hozz nem rt szmra: egy-egy motor teljestmnye, nyomatka akr 35-40 %-kal is nvelhet lenne!
Igen m, de a tuning-cgeknek is figyelembe kell venni egy-kt olyan tovbbi szempontot, amely lekorltozza ezt a nvekmnyt 25-30 %-ra. Ezek a szempontok a kvetkezk:
– talaktsi mveletek egyszersge – motorlettartam – trvnyi elrsok, garancik
A kipufog tuningja nem jelent mst, mint egy olyan rendszer felptst, amely kizrlagosan a teljestmnyt veszi figyelembe, elhanyagolvn a tbbi tnyezt. Ha gy tekintjk a problmt: a tuning jelentsen egyszerbb eljrs, mint a hagyomnyos rendszer megtervezse. A lnyeg teht nem ms, minthogy egy olyan rendszernk legyen, amely a lehet leggyorsabban szlltja el a kipufoggzt a hengerekbl, valamint a kls levegt ne engedje visszaszvni a hengerbe. A vgcl teht az, hogy a hengerbe raml leveg-zemanyag keverk a lehet leghevesebben (oxigndsan) elgjen! Kipufog rszei:
1. Leml: Feladata a motor hengerbl kiraml kipufoggz szktse egy csvezetkbe, valamint a hengerekben keletkez nagy h elvitele, zajcskkents. Tmtse a hengernl kipufog-tmtssel trtnik, mely egyszer hasznlatos.
2. Diffuzor: A kiszlesed rsz az egyre tgul jellegtl fogva kiszvja a hengerbl a mr elgett gzokat (kipufoggz), de attl fggen, hogy a dugatty az als holtponthoz kzeltve az tml csatornkat is nyitja, mg egy kis friss keverket (benzin-leveg) is.
3. Konfuzor: Amikor a kipufoggz, s egy kevs friss keverk is eljutott hozz, szkl jellegbl addan az egsz folyamat megtorpan, s gy egy ellenttes nyomshullm indul el, ami a friss keverk egy rszt visszanyomja az gstrbe, ezltal jobban feltltve azt, s akadlyozza ezzel a hengerbe kerlt friss keverk kipufogba ramlst (hasonlan, mint a 4 tem motorok kipufogszelepnek zrsnl trtnik).
4. Dob vagy hangtompt: A hangtompt feladata a kipufogsi zaj csillaptsa, amely a kvetkez mdokon lehetsges: rezonancival, elnyeletssel, ellenfzis hullmmal. Az els megoldsnl a kipufog dob bels tere eltr mret kamrkra van felosztva, amelyek csvekkel llnak egymssal kapcsolatban. A kamrk s csvek kombincija olyan reg, vagy ms nven Helmholtz rezontorokat eredmnyez, amelyek mindegyike egy bizonyos hangmagassg hangot tompt. Teht mi is az a kipufog rezontor? Tulajdonkppen ez a furcsa nev, ismeretlen – gy els hallsra nem sokat mond tuningalkatrsz – gyakorlatilag nem ms, mint egy egyszer, a kipufoggzban erteljes gzlengseket okoz aclcsvecske, melynek tmrje s hossza pontos szmtsokkal mretezve van, mgpedig gy, hogy a benne lland nyomson ll gz s a rezontor sajt frekvencija pontosan meg-egyezzen az adott fordulaton a motorbl kirkez gz lengsszmval. A kt frekvencia mennyisg rezonancijtl a gzhullmok (bizonyos fordulatszm-tartomnyban) felgyorsulnak, gy mintegy elszippantjk a hengerek elhasznlt tltett, miltal a motor frissebben kpes ismt felvenni a munka temt, leadni megfelel teljestmnyt. Az elnyelses hangtompt konstrukcija a legegyszerbb. Ez mindssze kt egymsba cssztatott csbl ll. A bels cs fala perforlt, mg a kt cs kztti teret valamilyen nagy bels srlds anyag tlti ki. (hossz szl veg-, vagy kzetgyapot, stb.)
5. Kataliztor: Szerepe egyrszt krnyezetvdelmi jelleg, msrszt felptsnl fogva a motor fojtsnak egy rszt adja meg, ezrt erre most nem trnk ki, a tuning-csvekben nincs kataliztor. Egy kttem kipufog teht nyomsklnbsg, s rezonancia-fgg (ezrt is nevezik rezontoros kipufognak). Ezeket a nyomslengseket (rezonancikat), amelyek a friss keverk visszaramlsnak a fordulatszm tartomnyt hatrozzk meg (a kipufog hol hatsos) a kipufog formja hatrozza meg. Durvn sszefoglalva, rvid rezontor hossz (a kipufogknyk elejtl a konfuzor vgig) a magasabb fordulattartomnyban tmogatja a henger feltltst (ez rthet mivel az ellenhullm a konfuzorbl hamarabb ri el a hengert), hosszabb rezontor hossz az alacsonyabb fordulattartomnyban tmogatja a henger feltltst (ezrt nem is prgnek vakcsvel elltott kipufogk olyan magasra, mivel a vakcs ltal megnvekszik jcskn a rezontor hossza). Ha a rezontor test (diffuzortl konfuzorig) rvid s testes, akkor a henger feltltse egy szk fordulatszm tartomnyban tmogatott (de ott nagyon), ha ez a rezontortest hossz, s keskenyebb, akkor a henger feltltse egy tgabb fordulatszm tartomnyban tmogatott (egy jl behangolhat, ers nyomatkot biztost de nem tl nagy teljestmny kipufog).
A kipufogk fajti, tuningols szempontjbl:
1. Alapcs-Touring: 50 cm3-es hengerekhez, kisebb teljestmnynvelsre, vagy az eredeti, rongldott (oxidci) cs ptlsra Pl.: Giannelli Go, LeoVince Touring, Tecnigas SilentPro
2. Sport Kipufog: Az alapcsvekhez kpest mr teljestmny-nvekedst is vrhatunk, 50 s 70 cm3-es szettekhez is hasznlhatak. Pl.: Giannelli Next, LeoVince ZX, RR,RS, Tecnigas NextR, TEK
3. Sport-Racing: 70cm3-es sport- s versenyhengerekhez is. Szles krben s tartomnyban hasznlhat „mindnetud” kipufogk. Nagyobb teljestmny nvekedst eredmnyeznek mint a „sport” csvek. Pl.: Polini Funky, Metrakit Handmade, Laser XPro, Yasuni Z, R, Stage6 Pro, Tecnigas RS, Giannelli Reverse
4. Versenycs: (Racing vagy For Race, High End Parts) Magas fordulat, kihegyezett mocikhoz. Pl.: Giannelli Shot, Top Nardo, Malossi MHR, MHR Replica, Polini For Race II, Evolution, Yasuni Carrera 16, Carrera 20, Hebo Racing II, Metrakit Pro Race, Bidalot Speed, Kundo F1 Ahhoz, hogy megfelel eredmnye legyen a tuningolsnak, egy fontos szablyt kell mindig betartani: az alkatrszeket egymshoz kell vlasztani, teht 50 cm3-es hengerre hiba tesszk a legdrgbb „For Race” kipufogt, nem lesz belle repl, s hiba vesznk 70 cm3-es Alu Racing hengert, ha nem cserljk le a gyri csvet. Be kell tartani a fokozatokat, a hengerre a hozzill kmnyt kell rtenni.
|