A legltvnyosabb s legnagyobb mrtk eredmnyeket a robognknl a henger cserjvel, a hengerrtartalom nvelsvel rhetjk el. Elg bsges a knlat, amibl vlaszthatunk: tbbfle gyrt klnbz minsg, teljestmny s ru termkbl mindenki tall sajt cljainak megfelelt.
A legtbb gyrt mr komplett szetteket ajnl, amiben mindent megtallunk az tptshez, a legkisebb tmtst vagy zegert is belertve. Egyes szettekben mg karbon membrn lapokat is tallunk. (pl Malossi, Athena ) Anyagt tekintve a henger lehet: ntttvas vagy alumnium tvzet. Dugatty lehet: egygyrs vagy ktgyrs A henger bels fala lehet kops-ll rteggel (Nikasil vagy kemnykrm) bevont vagy anlkli.
A szetthez tartozhat hengerfej is s lehet olyan is, ahol megfelel a gyri fej. A tbbfle kivitel segt pnztrcnknak, vagy sebessg-ignynknek megfelel megoldst vlasztani. A tuningols egy folyamat, egy rendszer felptsnek a megbontsa s jraptse. Soha nem elegend egyetlen alkatrsz cserje, mindig szmolni kell a tovbbi igaztsokkal, hangolssal. Ha kicserljk a hengert, az ltalban ignyel egy hozzill kipufogt is a tkletes mkdshez. Szksg lehet nagyobb karburtorra s a varitor thangolsra is.
Teljestmny szerint nzve: Az ntttvas hengerek, ktgyrs dugattyval 7-11 ler krl tudnak teljesteni, megfelel kipufogval s belltsokkal. Viszonylag magas teljestmnynvekedst kapunk, nem tl nagy befektetssel. Nem elhanyagolhat szempont a tartssg sem, hiszen egy esteleges megragads utn jra hnolhat s egy j, megfelel mret dugattyval jra mkdkpes.
Pl: DR Sport 70 (7-10 LE) Polini Sport (8-10 LE) Malossi Sport (9-11 LE) Top Trophy (9-11 LE)
Az aluhengerek mr ltalban egygyrs dugattyval kszlnek, 9-16 ler kzti teljestmnnyel. Ktsgtelenl nagyobb teljestmnyt eredmnyez, magasabb ron. A teljestmny az lettartam rovsra is mehet, ha nincs kell odafigyels s karbantarts. A legkisebb szerelsi s hangolsi hiba vgzetes lehet. Ha megsrl a hengerpalstot vd kemny rteg, a javtsa nagyon kltsges.
Pl: Malossi MHR Replica (9-13 LE) Hebo Hi-Racing (11-15 LE) Italkit BI-Metal (12-14 LE) Polini Alu (10-11 LE)
A Replica s Racing szettek 11-20 LE-t is elrhetnek. Ezek ltalban a gyrt cscsmodelljnek rep-liki. Hobby s utcai clra elg drga, de mindenkppen lerbajnok megolds.
Pl: Top Due Plus (10-14 LE) Hebo Manston 2 (12-20 LE) Malossi MHR (11-16 LE) Stage 6 Racing (11-15 LE)
Di-Tech vagy Pure Jet (befecskendezs) motorokhoz is kaphat mr tuning szett, a Malossi gyrt a Piaggio s a Morini blokkokhoz is. Elektronikval egytt kaphat 70 cm3-es kszlet. High-End Racing szettek. Abszolt cscskategria, komoly tptseket, alaktsokat, a szetthez val ftengelyt ignyelnek. Egy ilyen szett ra elrheti a 90-150 ezer forintot is. (ftengely s kipufog nlkl!)
Pl: Polini Evolution (22 LE) Malossi MHR Team (22-23 LE) Metrakit Pro Race (20-21 LE)
Az j hengerszett felptse s megvsrlsa eltt, meg kell gyzdni arrl, hogy a robog alkalmas-e r. Teht a hajtkar s a f- tengely, ftengely csapgyak j llapotban vannak-e, elbrjk-e a nagyobb terhelseket. Egy j llapot gyri ftengely elbr egy ntttvas 70-es hengert, de az aluhengerekhez mr javasolt erstett ftengely is.
Egy hengerszett tptse minden esetben nagy figyelmet, tisztasgot, precizitst, j szerszmokat ignyl munka. Mindig mellkelnek pontos lerst, beptsi tmutatt, ezeknek az utastsait, javaslatait mindig tartsuk be! A legtbb rtkest kszsggel ll rendelkezsre, brmilyen krds merl fel. Elbb rdemes olvasni, krdezskdni a mhelytitkokrl, praktikkrl. Apr szerelsi hiba is tnkreteheti a motor belsejt, mg akr a gondosan megvizsglt, j llapot ftengelyt is! Kibonts utn gyzdjnk meg rla, hogy minden csomagol anyagot eltvoltottunk. Minden alkatrszt alaposan tiszttsunk meg tiszta benzinnel, majd kompresszorral, nagy nyoms levegvel fjjuk le a benzin maradvnyokat. Ktgyrs dugattynl gyeljnk a megfelel sorrendben val beillesztsre.(als - fels gyr) Ms anyagbl kszlnek, ms funkcijuk miatt, a fels mindig a krmos fellet. Mr sszeszerelskor is kenanyagot kell kenni a dugattyra s a mozg alkatrszekre, a megfelel kens biztostsra. Vzhtses motort csak fagyll folyadkkal rdemes feltlteni, mert a folyadknak a vzpumpt is kennie kell.
|