Motoros oldal!
---Menü---
 
---Bejelentkezés---
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
---Linkcsere-Társoldalak---
 
---Linkek---
 
---Számláló---
Indulás: 2006-05-27
 

 
---Óra---
 
---Boldog névnapot---

 
---Menü---
 
--->My.Stat<---
 
---Gumik---
 
---Malaguti átalakítás---
 
---Motorbemutató---
 
modulnev

 
modulnev

 
modulnev

 
????
MILYEN AZ ÚJ FEJLÉC????

NAGYON FASZA
ELMEGY
SZAR
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
modulnev
->Musztafa Top<-
 
megatop
Megatop
 
---Kuplung,Variátor---


Variátor, kuplung
A varió beállításánál nem beszélhetünk igazából tuningról, vagy teljesítménynövelésről. A teljesítményt a kipufogó és maga a motor adja. Ebből kifolyólag nem itt kezdjük a tuningot, ez már egy sokadik lépés a folyamatban. A hajtásnál tehát nincs mit növeljünk, "tuningoljunk", egyszerűen optimálisan kell beállítani, hogy azon a fordulatszám tartományon dolgozzon, ahol a motor a legnagyobb teljesítményt képes leadni. Ez nem is olyan egyszerű feladat, mint amilyennek elsőre látszik. A kulcsszó az optimális, tehát nem biztos, hogy a legkönnyebb görgő a legerősebb rugóval adja a megfelelő áttételezést.


A hajtás részei, feladatuk, működésük:
A röpsúlyos kuplung:

A kuplungharang a végáttétellel, és ezen keresztül a kerékkel van fix kapcsolatban, növekvő motorfordulatszámnál elindulnak a kuplungpofák a centrifugális erőnek köszönhetően, mindaddig, amíg fel nem fekszenek a kuplungharang belsején, és így megteremtik a kapcsolatot a főtengely és a hátsókerék között. Ezt a folyamatot leszedett variátor deklinél és járó motornál tökéletesen meg lehet figyelni. A kuplungpofák tömege meghatározó szerepet játszik a kapcsolási fordulatszám-tartományban, minél nehezebbek, annál alacsonyabb a kapcsolási fordulatszám. Másrészt a kuplungrugók erőssége, és előfeszítettsége játszik még nagy szerepet, minél erősebb rugót szerelünk be, annál nagyobb lesz a kapcsolási fordulatszám, amit az előfeszítés változtatásával még feljebb vagy lejjebb tudunk vinni. Tuningolt motornál miért van szükség magasabb fordulaton való kapcsolásra? Ha sportkipufogót használunk, a hasznos teljesítmény fordulatszáma feljebb tolódik, ezt általában az alsó fordulatokon jelentkező teljesítmény csökkenés követi. (Viszont ez a csúcsteljesítmény jelentős növekedése miatt elég kis veszteség, és ki is iktatható.)
Egy gyári motornak például 4300 ford/perc körül kapcsol a kuplungja. A legnagyobb teljesítményt (4,5Le) 7000 ford/perc-nél éri el. A motor tartja a 4,0-4,5 Le-t egy széles tartományban (5000-8000 ford/perc). A sport- kipufogóval felszerelt, vagy tuningolt motor 8-9 Le-s csúcsteljesítménye egy lényegesen keskenyebb fordulatszám tartományon jelentkezik (8000-9500 ford/perc), ami dupla olyan magas, mint a gyári motoron. A csúcsteljesítményhez tartozó fordulatszám eltolódott felfelé 7000 ford/perc-ről 9000-re. Viszont, 5000 ford/perc-ig kb. 1 Le-vel gyengébb a motor, mint tuningolás előtt. Azért, hogy ezt a csökkent teljesítményt kiküszöböljük, egyszerűen 7000 fordulatnál kapcsolóra állítjuk a kuplungot, a fentebb említettek segítségével (keményebb rugók,
könnyebb pofák, vagy a rugó-előfeszítés növelésével) áthidaljuk az alacsony fordulatszám tartományt.
Ezek után már mindenki számára érthető, hogy miért jó befektetés egy állítható versenykuplung. Alapjában egy ilyen alkatrész nem növeli a teljesítményt, de az a feladata hogy a motor erejét optimálisan használjuk ki, ezzel a robogó gyorsulását javítva.

Első varió
A variátor feladata az, mint a bicikli váltójának. Azzal a különbséggel, hogy itt nem fokozatonként történik a váltás, hanem fokozatmentesen, az első és a hátsó variátor segítségével. Ez az egész lényegében úgy működik, mint a kuplung, itt is a centrifugális erőt használjuk ki az első variátornál (görgős megoldás). A belsejében lévő röpsúlyok (variátorgörgők), a fordulatszámtól függően kifelé vándorolnak a számukra bemart pályákon, elmozdítva, így a variátort kifelé, ami által változik az ékszíjáttétel. Egy jól beállított variátornak, mindig a motor legnagyobb teljesítményéhez tartozó fordulatszámon kell váltani (ékszíjáttétel váltás). Itt is érdemes működő állapotban megfigyelni a folyamatot. (dekli nélkül, középsztenderen, és az ujjak távollétében : )

Az ékszíj

Fontos alkatrész a hajtásban maga a szíj is. Az elkopott, elhasználódott ékszíj teljesítményvesztéshez vezet. Ha ránézésre épnek is tűnik, lehet, hogy már nem megfelelő. Legkönnyebben egy tolómérővel lehet ellenőrizni, ha több mint 10-15%-os a kopás, a gyári szíj szélességéhez képest, akkor csere javasolt. A tartósságuk miatt, jobban használhatók a kevlár erősítésű szíjak. (Pl.: Malossi, Gates, Polini)

Görgők

A görgőknél szintén figyelembe kell venni a kopást, az ellapolódott görgő nem képes pályáján megfelelően mozogni, gördülni, extrém esetben csak csúszik. Mind a hat darab görgőnek azonos súlyúnak kell lennie.
Semmilyen kenőanyagot, zsírt nem szabad használni, a görgők szárazon futnak. (kivételek a ritkán előforduló, zsíros variátorok: Honda, Suzuki) A tuning-szettekben önkenő műanyag réteggel rendelkező görgők vannak. (Malossi, Top)

Hátsó variórész, vagy hátsó mozgó tárcsa

Hátsó ékszíjtárcsának, vagy hátsó variónak is nevezik, a párja az első (görgős) variátornak Kiegyenlíti az áttétel viszonyt, ha a variátoron (az elsőn) az ékszíj kifelé mozog, akkor a hátsón befelé. A kontraszt vagy nyomórugó a megfelelő nyomást gyakorolja az ékszíjra (hátsó varióra), így megakadályozza, hogy ékszíjcsúszás lépjen fel. Minél extrémebben tuningolt egy motor, annál keskenyebb a hasznos fordulatszám tartomány, ezért a gyártók beállítható hátsó variókat is kínálnak (pl. Pollini Speed Drive), 2 féle vezetőpályával, változó meredekséggel, ezáltal jobban hangolható.
A varióváltó működési elve és beállítása
Ahogy már írtuk, úgy kell beállítani a variátort, (áll: első variátor, görgők, hátsó váltó nyomórúgó és kuplung-ból) hogy a motor maximális teljesítményen kezdje el az áttétel váltását. Csak így érjük el a lehető legjobb gyorsulást. A variomatik beállítása nagyrészt a helyes görgők megválasztásából áll. Ennél egy dolgot szem előtt kell tartani, méghozzá azt, hogy csak egy bizonyos súlyú görgő-szett van, ami jól is működik, nem 2 vagy 3. (az ideális beállításhoz). Ha a görgők túl nehezek, vagy túl könnyűek (itt már fél gramm is számit) akkor a motor teljesítményét nem optimálisan használjuk ki. Nehezebb görgők gyorsabban, hamarabb mozdulnak el, ezáltal hamarabb váltanak, és hamarabb érnek el egy hosszú áttételt, a könnyebb görgők lassabb mozgása által rövidebb áttételt érünk el. (az áttétel itt az ékszíj áttételére vonatkozik)
Egy túl könnyű görgőkkel ellátott variátor a motor maximális teljesítményéhez tartozó fordulatszám felett dolgozik, a gyorsulás romlik. Képzeljétek el, hogy mindig az első, legkönnyebb sebességben mennétek biciklivel, agyon tekeritek magatokat, viszont távolságot nem igazán tesztek meg!

Túl nehéz görgőzésnél a motor sosem éri el a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámot, folyamatosan váltja a fordulatokat és lassan felküzdi magát. Itt is jó példa a biciklis. ( túl nehéz sebességgel hegynek felfelé).
Hogyan állítjuk be a variót, ha mondjuk nincs teljesítménymérő-padunk a garázsban?!
Jó módszer, ha egy fordulatszámmérővel dolgoztok! (Tuningolásnál jó néhány dolog mérésére szükség lehet, nem árt mielőbb beszerezni motorhőfok-mérőt, fordulatszámmérőt vagy egy multifunkcionális műszert.) Először nagyon nehéz görgőket kell rakni a variátorba (10-12 gramm). A motor az elején kegyetlenül fog küzdeni, majd amikor felküzdi magát az alacsony fordulatszám tartományból és elkezd gyorsulni, ezt a pontot (fordulatszám érték) meg kell jegyezni. Több tesztmenetet kell csinálni, és feljegyezni a hasznos fordulatszámot, hogy milyen fordulatszámon megy a motor a legjobban( legjobban gyorsul). Most ki kell cserélni a görgőket könnyebbekre és megint pár tesztkört tenni. A fordulatszámmérő a tesztkör alatt mindig ugyanazon az értéken kell, hogy menjen, ami az előbb feljegyezésre került. Ha az első maximális ékszíjáttételt elérte a varió, akkor szabad csak kipörögnie a motornak magasabb fordulatszám tartományokba. Ha a tartott fordulatszám túl magas (magasabb, mint az előbb megjegyzett érték), akkor túl könnyűek a görgők. Ha a fordulat alacsonyabb és erősen ingadozik, akkor túl nehéz a görgő. Ha indulásnál csúszik az ékszíj, vagy olyan könnyű görgőket kell használni, hogy már nem éri el a végsebességet, akkor erősebb kontrasztrugót kell beépíteni!
A másik lehetőség hogy kerestek magatoknak egy jó hosszú egyenest (min 1km), kijelöltök magatoknak egy távot (6-800m) és mértek egy időt az indulás és a cél között. A legjobb értéket az ideális görgőkkel éritek el.
Általánosságban elmondható, hogy egy 70-es szett (sportkipufogóval) használható fordulatszám tartománya 7000 és 10000 ford/perc között van, a variónak 6000-8000 körül kell kapcsolnia. Ezek csak átlagos adatok, nagyon sok tényezőtől függenek. A behangolás sok türelmet és még több próbálgatást jelent. Érdemes kísérletezni, a munka meghozza az eredményét.

 
letöltések
 
MENÜ
 
---Robogó Tuning---Köszönet:Motortrader.hu
 
---Chat---
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
---Autó Tuning---
 
---Szavazás---
Szerinted melyik a legjobb????

YAMAHA
PIAGGIO
APRILIA
GILERA
ITALJET
SUZUKI
MALAGUTI
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
---NaGy MoToRoK---
 
---NOS---
Nitrogen Oxide System
 
Most OnLine-on
 
---Motorok---
4 moci
 
---Tuning---
 
---Tuning 4ever---
 
---Sr tuning---
 
---Street Fight---
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?