Varitor, kuplung A vari belltsnl nem beszlhetnk igazbl tuningrl, vagy teljestmnynvelsrl. A teljestmnyt a kipufog s maga a motor adja. Ebbl kifolylag nem itt kezdjk a tuningot, ez mr egy sokadik lps a folyamatban. A hajtsnl teht nincs mit nveljnk, "tuningoljunk", egyszeren optimlisan kell belltani, hogy azon a fordulatszm tartomnyon dolgozzon, ahol a motor a legnagyobb teljestmnyt kpes leadni. Ez nem is olyan egyszer feladat, mint amilyennek elsre ltszik. A kulcssz az optimlis, teht nem biztos, hogy a legknnyebb grg a legersebb rugval adja a megfelel tttelezst.
A hajts rszei, feladatuk, mkdsk: A rpslyos kuplung:
A kuplungharang a vgtttellel, s ezen keresztl a kerkkel van fix kapcsolatban, nvekv motorfordulatszmnl elindulnak a kuplungpofk a centrifuglis ernek ksznheten, mindaddig, amg fel nem fekszenek a kuplungharang belsejn, s gy megteremtik a kapcsolatot a ftengely s a htskerk kztt. Ezt a folyamatot leszedett varitor deklinl s jr motornl tkletesen meg lehet figyelni. A kuplungpofk tmege meghatroz szerepet jtszik a kapcsolsi fordulatszm-tartomnyban, minl nehezebbek, annl alacsonyabb a kapcsolsi fordulatszm. Msrszt a kuplungrugk erssge, s elfesztettsge jtszik mg nagy szerepet, minl ersebb rugt szerelnk be, annl nagyobb lesz a kapcsolsi fordulatszm, amit az elfeszts vltoztatsval mg feljebb vagy lejjebb tudunk vinni. Tuningolt motornl mirt van szksg magasabb fordulaton val kapcsolsra? Ha sportkipufogt hasznlunk, a hasznos teljestmny fordulatszma feljebb toldik, ezt ltalban az als fordulatokon jelentkez teljestmny cskkens kveti. (Viszont ez a cscsteljestmny jelents nvekedse miatt elg kis vesztesg, s ki is iktathat.)
Egy gyri motornak pldul 4300 ford/perc krl kapcsol a kuplungja. A legnagyobb teljestmnyt (4,5Le) 7000 ford/perc-nl ri el. A motor tartja a 4,0-4,5 Le-t egy szles tartomnyban (5000-8000 ford/perc). A sport- kipufogval felszerelt, vagy tuningolt motor 8-9 Le-s cscsteljestmnye egy lnyegesen keskenyebb fordulatszm tartomnyon jelentkezik (8000-9500 ford/perc), ami dupla olyan magas, mint a gyri motoron. A cscsteljestmnyhez tartoz fordulatszm eltoldott felfel 7000 ford/perc-rl 9000-re. Viszont, 5000 ford/perc-ig kb. 1 Le-vel gyengbb a motor, mint tuningols eltt. Azrt, hogy ezt a cskkent teljestmnyt kikszbljk, egyszeren 7000 fordulatnl kapcsolra lltjuk a kuplungot, a fentebb emltettek segtsgvel (kemnyebb rugk, knnyebb pofk, vagy a rug-elfeszts nvelsvel) thidaljuk az alacsony fordulatszm tartomnyt. Ezek utn mr mindenki szmra rthet, hogy mirt j befektets egy llthat versenykuplung. Alapjban egy ilyen alkatrsz nem nveli a teljestmnyt, de az a feladata hogy a motor erejt optimlisan hasznljuk ki, ezzel a robog gyorsulst javtva.
Els vari A varitor feladata az, mint a bicikli vltjnak. Azzal a klnbsggel, hogy itt nem fokozatonknt trtnik a vlts, hanem fokozatmentesen, az els s a hts varitor segtsgvel. Ez az egsz lnyegben gy mkdik, mint a kuplung, itt is a centrifuglis ert hasznljuk ki az els varitornl (grgs megolds). A belsejben lv rpslyok (varitorgrgk), a fordulatszmtl fggen kifel vndorolnak a szmukra bemart plykon, elmozdtva, gy a varitort kifel, ami ltal vltozik az kszjtttel. Egy jl belltott varitornak, mindig a motor legnagyobb teljestmnyhez tartoz fordulatszmon kell vltani (kszjtttel vlts). Itt is rdemes mkd llapotban megfigyelni a folyamatot. (dekli nlkl, kzpsztenderen, s az ujjak tvolltben : )
Az kszj
Fontos alkatrsz a hajtsban maga a szj is. Az elkopott, elhasznldott kszj teljestmnyvesztshez vezet. Ha rnzsre pnek is tnik, lehet, hogy mr nem megfelel. Legknnyebben egy tolmrvel lehet ellenrizni, ha tbb mint 10-15%-os a kops, a gyri szj szlessghez kpest, akkor csere javasolt. A tartssguk miatt, jobban hasznlhatk a kevlr ersts szjak. (Pl.: Malossi, Gates, Polini)
Grgk A grgknl szintn figyelembe kell venni a kopst, az ellapoldott grg nem kpes plyjn megfelelen mozogni, grdlni, extrm esetben csak csszik. Mind a hat darab grgnek azonos slynak kell lennie. Semmilyen kenanyagot, zsrt nem szabad hasznlni, a grgk szrazon futnak. (kivtelek a ritkn elfordul, zsros varitorok: Honda, Suzuki) A tuning-szettekben nken manyag rteggel rendelkez grgk vannak. (Malossi, Top)
Hts varirsz, vagy hts mozg trcsa Hts kszjtrcsnak, vagy hts varinak is nevezik, a prja az els (grgs) varitornak Kiegyenlti az tttel viszonyt, ha a varitoron (az elsn) az kszj kifel mozog, akkor a htsn befel. A kontraszt vagy nyomrug a megfelel nyomst gyakorolja az kszjra (hts varira), gy megakadlyozza, hogy kszjcsszs lpjen fel. Minl extrmebben tuningolt egy motor, annl keskenyebb a hasznos fordulatszm tartomny, ezrt a gyrtk bellthat hts varikat is knlnak (pl. Pollini Speed Drive), 2 fle vezetplyval, vltoz meredeksggel, ezltal jobban hangolhat. A varivlt mkdsi elve s belltsa
Ahogy mr rtuk, gy kell belltani a varitort, (ll: els varitor, grgk, hts vlt nyomrg s kuplung-bl) hogy a motor maximlis teljestmnyen kezdje el az tttel vltst. Csak gy rjk el a lehet legjobb gyorsulst. A variomatik belltsa nagyrszt a helyes grgk megvlasztsbl ll. Ennl egy dolgot szem eltt kell tartani, mghozz azt, hogy csak egy bizonyos sly grg-szett van, ami jl is mkdik, nem 2 vagy 3. (az idelis belltshoz). Ha a grgk tl nehezek, vagy tl knnyek (itt mr fl gramm is szmit) akkor a motor teljestmnyt nem optimlisan hasznljuk ki. Nehezebb grgk gyorsabban, hamarabb mozdulnak el, ezltal hamarabb vltanak, s hamarabb rnek el egy hossz tttelt, a knnyebb grgk lassabb mozgsa ltal rvidebb tttelt rnk el. (az tttel itt az kszj tttelre vonatkozik) Egy tl knny grgkkel elltott varitor a motor maximlis teljestmnyhez tartoz fordulatszm felett dolgozik, a gyorsuls romlik. Kpzeljtek el, hogy mindig az els, legknnyebb sebessgben menntek biciklivel, agyon tekeritek magatokat, viszont tvolsgot nem igazn tesztek meg!
Tl nehz grgzsnl a motor sosem ri el a maximlis teljestmnyhez tartoz fordulatszmot, folyamatosan vltja a fordulatokat s lassan felkzdi magt. Itt is j plda a biciklis. ( tl nehz sebessggel hegynek felfel). Hogyan lltjuk be a varit, ha mondjuk nincs teljestmnymr-padunk a garzsban?!
J mdszer, ha egy fordulatszmmrvel dolgoztok! (Tuningolsnl j nhny dolog mrsre szksg lehet, nem rt mielbb beszerezni motorhfok-mrt, fordulatszmmrt vagy egy multifunkcionlis mszert.) Elszr nagyon nehz grgket kell rakni a varitorba (10-12 gramm). A motor az elejn kegyetlenl fog kzdeni, majd amikor felkzdi magt az alacsony fordulatszm tartomnybl s elkezd gyorsulni, ezt a pontot (fordulatszm rtk) meg kell jegyezni. Tbb tesztmenetet kell csinlni, s feljegyezni a hasznos fordulatszmot, hogy milyen fordulatszmon megy a motor a legjobban( legjobban gyorsul). Most ki kell cserlni a grgket knnyebbekre s megint pr tesztkrt tenni. A fordulatszmmr a tesztkr alatt mindig ugyanazon az rtken kell, hogy menjen, ami az elbb feljegyezsre kerlt. Ha az els maximlis kszjtttelt elrte a vari, akkor szabad csak kiprgnie a motornak magasabb fordulatszm tartomnyokba. Ha a tartott fordulatszm tl magas (magasabb, mint az elbb megjegyzett rtk), akkor tl knnyek a grgk. Ha a fordulat alacsonyabb s ersen ingadozik, akkor tl nehz a grg. Ha indulsnl csszik az kszj, vagy olyan knny grgket kell hasznlni, hogy mr nem ri el a vgsebessget, akkor ersebb kontrasztrugt kell bepteni! A msik lehetsg hogy kerestek magatoknak egy j hossz egyenest (min 1km), kijelltk magatoknak egy tvot (6-800m) s mrtek egy idt az induls s a cl kztt. A legjobb rtket az idelis grgkkel ritek el. ltalnossgban elmondhat, hogy egy 70-es szett (sportkipufogval) hasznlhat fordulatszm tartomnya 7000 s 10000 ford/perc kztt van, a varinak 6000-8000 krl kell kapcsolnia. Ezek csak tlagos adatok, nagyon sok tnyeztl fggenek. A behangols sok trelmet s mg tbb prblgatst jelent. rdemes ksrletezni, a munka meghozza az eredmnyt.
|