Az des (F)ngyes
Lteznek valdi klasszikusok, amelyeken egyszeren nem fog az id. Meghvott vendgsztrunk, Henry „Handsome” Taylor egy (alig) hasznlt httvenes MV Agusta F4-gyel kerlt kzelebbi – egyesek szerint mr-mr intim – kapcsolatba.
Vajon mitl lesz egy forma idtlen? Taln attl, hogy benne van az egyetemes szpsg s bj. Ezzel a kt fogalommal csak annyi baj van, hogy szinte lehetetlen ket definilni vagy krlrni. s honnan lehet tudni, hogy mgis sikerlt olyat ltrehozni, amiben e kt elem megvan? Ht onnan, hogy aki csak ltja, a hatalma al kerl. A gpjrmvek trtnetben ugyangy megvannak ezek a mrfldknek bizonyul formk s alkotsok, mint a mvszetben. Nem csoda ht, ha manapsg tombol a retro, s korunk formatervezi egyre tbb idt tltenek azzal, hogy mondjuk a Jaguar E type, vagy az els Ford Mustang, vagy esetleg a hetvenes vek izomautinak s sportmotorjainak meghatroz vonsait gy ltessk t mai vilgunk masiniba, mint jvedelemorientlt hollywoodi plasztikai sebsz a sztrok arcvonsait az tlagpolgrok kpre.
Vannak viszont olyan alkotk is, akiknek nem kell a mltba rvednik, ha szeretnnek maradandt alkotni, elg csak a sajt zsenialitsukra tmaszkodni. Ilyen ember Massimo Tamburini, akinek neve sszeforrt – tbbek kztt – a Bimotval, s neki ksznhet a mig verhetetlennek bizonyul Ducati 916 forma is. St ez utbbi egy kicsit tl jl is sikerlt, ugyanis az utdmodell 999 sikerei a kzelbe sem rnek. A hrek szerint Bolognban hozz is nylnak az lsportoljukhoz, s taln v vge fel mr egy j Duki viszi a zszlt.
De az MV jralmodshoz Tamburini zsenialitsa nmagban nem lett volna elegend, szksg volt mg hozz egy az zleti letben legalbb annyira virtuz emberre is. Ez az ember Claudio Castiglione, akirl sokan meggyzdssel lltjk, hogy a motorkerkpr-ipar Indiana Jonesa. Eddigi sikerei cscsn az olasz zletember egyszerre irnytotta a Ducatit s a Cagiva csoportot. Majd miutn az elbbitl knytelen-kelletlen meg kellett vlnia, minden lendlett a maradk mrkira orientlta, s megalkotta az jkori MV Agustt.
Az F4-est mr a 90-es vek kzepn kezdtk fejleszteni, a korai stdiumban az els prototpusok mg Cagiva-sznekben tndkltek. Az erforrs megalkotsba mg a Ferrari is beszllt. Az j gp gyakorlatilag azonnal sikerr vlt, amire tbbek kztt az is bizonytk, hogy mg prototpus korban killtottk a New York-i Guggenheim mzeumban. Az els darabok 1999-ben kerltek a boltokba, s tele voltak fincsi magnzium alkatrszekkel, mint pldul a komplett hts lengkar, annak forgspontja, s a villahidak. A karbonszlas manyag bsges alkalmazsa is hozzjrult ahhoz, hogy a vrbnek egyltaln nem nevezhet els 126 lovas high-tech httvenesekrt tbb mint htmillnak megfelel rtk valutt kellett leszurkolni. Ennek ellenre az els legyrtott 200 darabra harmincszoros volt a tljelentkezs.
Az a bringa, amelyet sokves svrgs utn vgre sikerlt megkaparintanom, egy 2002-es vjrat F4 750S, rjban valamivel tbb, mint 4700 kilomterrel. Varesben hamar – hrom v alatt – rjttek arra, hogy potencilis vsrlik knnyen kzrhej trgyv vlhatnak, ha csillagszati ron vsrolt szuper exkluzv gpcsodjuk teljestmnye lnyegesen alulmarad a mindenki szmra elrhet r japn konkurencival szemben, ezrt az j vezred msodik esztendejre a motor teljestmnyt 137 lerre nveltk. Ezen a tpuson mr ismt a valamivel „kommerszebb” alumniumot hasznltk, s az idomok is frcsi manyagbl vannak. A vltoztatsoknak hla, az r is jelentsen cskkent, j korban mr csak alig tbb mint 4,5 milliba kerlt. A beavatkozsoknak ksznheten viszont szrazon pont annyit nyom, mint a K1-es GSX-R750 menetkszen, s elmletileg teljestmnyben is alatta van a nipponi masinnak. De az igazsghoz az is hozztartozik, hogy a Gixerek sokszor kevesebbet teljestettek a fkpadon, mint amennyit a gyr megadott.
Ennek ellenre az MV eladsai mindig rendben voltak, s ez fleg annak a kls megjelensnek ksznhet, amelyet szerintem lehet, hogy taln soha nem is sikerl majd berelni. Szmomra az F4-es a valaha ksztett legszebb, s legszexisebb motor. A gyrilag piros s ezstsznben – ezt a gpet valamilyen oknl fogva a 2005-s, literes, kisszris Tamburini-tpus szneivel kestettk – pompz paripa olyan exkluzv, mint a legnemesebb sportautk. Az tg Marchesini kerekek a valaha ksztett legszebb forg uborkaszeletel pengk.
A benzintartly all kikandikl injektorsor bepillantst enged a magas szint technolgiba. Kln lmnyszmba megy a nagy tmrj els tengely, amelyet a 49 mm vastag, fejen ll els futm gyorszrakkal markol meg. Szintn gynyr az ls al hzott ngykimls kipufogrendszer, amelybl magas fordulaton a szfrk zenje szl. Egyszeren hihetetlen, hogy ez az ikonszer forma mr kzel tz ves. A kompromisszum nlkli szpsgnek valahol azrt meg kell fizetni az rt, ebben az esetben pldul az indexeket is magukban foglal visszapillant tkrk nem valami jl hasznlhatk, s ha teljesen eltekerjk a kormnyt, akkor a hvelykujjunkat a kormnycsutka az idomnak passzrozza. De ez valban kis r ennyi vizulis gynyrrt.
Br az F4 szoborknt is teljes rtk trgy lehetne, azrt rdekelt az is, miknt teljest mint sportmotorkerkpr. Hogy ezt kidertsem, a Hungaroring kvetkez nylt napja j lehetsgnek grkezett. Ahogy mskor is lenni szokott, Henry tervez, isten vgez. A teszt eltti dlutn kiderlt, hogy a cges utnfutnak nincs biztostsa. Gyors, elkeseredett telefonlgats utn vgl nemcsak a Hobby Motors MV-jt, hanem az utnfutjukat is leteszteltem. Persze utlag kiderlt, hogy a cges futnak rendben volt a ktelezje, csak valaki mr megint elhagyta a forgalmibl az igazolst.
Haznk egyetlen F1-es plyja elg cudar krlmnyek kztt fogadta Magyarorszg egyetlen tesztelhet httvenes F4-est. Az idjrs inkbb volt mondhat ks szinek, mint kora tavaszinak. A napocska egyltaln nem volt kvncsi az n trtnelmi pillanatomra, ezt onnan tudom, hogy sr felhtakarba burkolzott, s egsz nap egy percre sem bjt el. A leveg hmrsklete valahol tz s tizenkt fok krl mozgott, ennek megfelelen az aszfalt sem volt valami meleg. De az MV kszen llt a prbra, az els ftengelyfordulatra kszsgesen letre kelt. A sorngyes hangja kicsit nyers, amolyan hamistatlan mediterrn stlus. Nmi motormelegts utn kigurultam a plyra. Ami elszr feltnt, hogy kellemesen benne lk a motorba, ez felteheten a 79 centimteres lsmagassgnak ksznhet. nbizalmamat tovbb fokozta, hogy a gp mretei teljes sszhangban llnak az n mreteimmel. Erre az nbizalom-erstsre azonban szksgem is volt, mert az els krkben a masina feladta a leckt. A futm olyan mrtkben ingott s himblzott, hogy majdnem tengeribeteg lettem. Nem is erlkdtem sokig, nhny kr utn megvolt az els boxkillsom. Mint ksbb kiderlt, az Agusta elz tulajdonosa egy hlgy volt, s valsznleg az knyes zlsnek megfelelen a futmvet a vgletekig felpuhtottk. Ez a bellts biztosan megfelel volt a szban forg hlgy nemes lepnek, de egy jz plyamotorozshoz teljessggel alkalmatlan. Ami ezutn kvetkezett, nem kerl letem knyvnek aranyoldalaira. Ugyanis egy teljesen ismeretlen futm belltsa mindenfle gyri adat hinyban elgg babramunka. llts, prba, aztn megint llts s megint prba, a dlutn jelents rsze ezzel telt. A mlypontot az jelentette, amikor a sajt guminyomsmr mszerem is ellenem fordult. Ugyanis valamirt kerek hat tizeddel mutat tbbet a tnyleges rtknl, s amg erre r nem jttem, addig erltetett iramban haladtam a megtbolyods fel.
Ks dlutnra sikerlt egy egsz j belltsra tallnom, s meg tudtam kezdeni a valdi adatgyjtst. Az Agusta vgre igazolhatta hresen j kezelhetsgt s kanyarstabilitst. Viselkeds szempontjbl teljesen ms karakter, mint a japn ngyhengeresek. Benne van azok knny kezelhetsge, de rendelkezik a V2-es olaszok stabilitsval s pontossgval is. Az amgy sem htkznapi futm tovbbi rdekessge, hogy a bringa nem szokvnyos gumi-sszelltson gurul. Az els papucs oldalfala alacsonyabb az ltalnosnl, a hts gumi pedig szlesebb, mint a mai egyetlen l fajtrs, a Gixer. Igaz, a kilencvenes vek kzeptl a httvenest a Suzuki is 190-es hts gumival szerelte, de 2000-tl visszalltak a 180-asra. Ami viszont biztos, hogy optikailag egy kzel hsz centi szles kaucsuk thengerrel nem sok minden veheti fel a versenyt, s ha hozzvesszk, hogy az olasz csdr mg gy is pldsan fordul, akkor mirt ne ldozzunk a megjelens oltrn.
Manapsg bizonyos krkben fontos vsrlsi szempontt vlt a motorteljestmny. A nap folyamn egyszer sem volt olyan rzsem, hogy a httvenesbl hinyozna az er, de ehhez arra volt szksg, hogy a motort folyamatosan magas fordulaton tartsam. Ugyanis ez a gp teljestmnyleads szempontjbl a rgebbi idket idzi, akkor l igazn, ha a srga szmlap fordulatszmmr mutatja tartsan az t szmjegy tartomnyban mozog. Ekkor viszont igazn knnyen megy, s a hangja hallatn a legelitebb versenyautk is betisztelegnek. Igazn nagy seggbe rgsra ne szmts tle, de legalbb nem ijesztget, ezrt btran s nfeledten hzhatod a gzt, mr amennyire egy 4,5 millis motoron lehet ilyenrl beszlni.
Aprop gzrngats. Nincs mit szpteni, nekem ez az injektor nem igazn tetszik. Ezzel is az a bajom, mint ltalban a tbbivel is, hogy nem elg finom a terhelsvlts, ha teljesen elcsukott llapotbl gzt adunk, durva reakcit kapunk. Mint ms esetben, itt is megolds lehet az alapjrat megemelse, persze csak versenyplyn, mert az utcn ez a problma nem ltezik. Ha mr a blokknl tartunk, emlkezznk meg a vltrl is. Ennek a sebessgvltnak kt rdekessge is van. Az els, hogy a motorsportban hasznlt „kazetta” rendszer, teht egy egysgknt kiszerelhet, de ami tged biztosan jobban rdekel, hogy pontosan s finoman kapcsolhat. St Varesben kitallhattak valami trkkt is, mert tbbszr elfordult, hogy fktvon a szoksos mdon, gzfrccskkel szpen megtmogatva pattintgattam vissza a sebessgeket, s ezalatt a hts kerk kezdett lassan keresztben csszni, mr-mr gy mentem, mint a nagyok. Az els alkalommal – mondjuk azt – igencsak meglepdtem, de a sokadiknl mr kezdtem lvezni, st a vgn mr azt sajnltam, hogy csupn sejtsem van arrl, valjban mitl is van ez. Jlesne azt mondani, hogy megint tanultam valamit, de nagyobb a valsznsge annak, hogy ez a jelensg az Agusta specilis motorvezrlsvel fgg ssze, ami visszavltsnl igyekszik meggtolni a hts kerk bepattogst.
A fkrendszer az, amelyen kzzelfoghat az id mlsa, s ezt sz szerint lehet rteni. A hatdugs Nissin nyergek is inkbb azrt kerlhettek erre a motorra, mert nagyon szpek, nem pedig a nagy teljestmnyk miatt. A vlasztsba az is kzrejtszhatott, hogy amikor az F4-et fejlesztettk, a GSX-R is hasonl nyergeket hasznlt. A mostansg fut ngybetttes, ngydugattys fkek mr jval tbbet tudnak, persze az MV esetben sem foghatod a gyenge kriddet az idejtmlt nyergekre, mert azrt ezek is jl vgzik a feladatukat, csak kicsit ersebben kell markolni a fkkart.
Hogy sszessgben milyen a hromnegyed literes sportmotorok egyik utols mohiknja? Mg mindig tkpes, s nem lesz a szk keresztmetszet ahhoz, hogy a legjobb lehess vele. Tny: nem olyan „iditabiztos”, mint azok, amelyek mostansg a felkel nap orszgbl jnnek. Ignyli, hogy kicsit sszebartkozz vele, viszont ez a bartsg felteheten egy letre szl, nem csak kt vre. Radsul ez a masina olyan dolgokat is tud, amiket rajta kvl szinte senki. Ha egy ilyen gp ll a garzsodban, az egybknt borzaszt zlstelenl berendezett krd a kls szemll szmra azonnal stlusosnak s formabontnak hat. Tovbb kpes arra is, hogy formlja a rlad kialaktott kpet, ha a htn lsz, az emberek szemben lepukkant vesztesbl tminslsz rdekes nyer klncc.
Joggal merl fel a krds: ebbl a kivl motorbl mirt adnak el ilyen keveset. Szerintem a f ok, hogy nagyon drga. De nem csak a csillagszati ra gtolta az F4 szles kr elterjedst. Mire sikerlt a piacra kerlnie, a 750-es kategria – morbid mdon ppen Tamburini msik remekmve, a 916-oson alapul 996-os Ducati remek superbike vb-s szereplse miatt – a kihals szlre sodrdott. A problmt fokozta, hogy a gyrts sem volt mindig zkkenmentes, s a folyamatos anyagi gondok nem kedveztek a fejlesztseknek sem, radsul a pnzhiny miatt a mersz SBK Vb-s tervekbl sem lett semmi. 2005-ben a malj Proton autgyr 70 milli eurrt megvette a cget, de az idn mr el is adta egy olasz befektetcsoportnak, jelkpes egy eurrt. Igaz, az j tulajdonos magra vllalta a cgcsoport adssgt is, ami mostanra nagyobbra duzzadt, mint egy harmadik vilgbeli kisebb fejld orszg llamadssga. Tovbbi nehzsget okozott, hogy egyetlen megmaradt nagy rivlis, a GSX-R gyakorlatilag folyamatosan lpselnyben volt. A Suzuki 98 ta 15 lervel izmosodott, s tbb mint tz kilt fogyott, radsul az ra alig emelkedett. Ehhez kpest az alap F4 2002 ta nem sokat vltozott, mg mindig a valaha gyrtott legszebb soros httvenes, s mg mindig jval tbb, mint ngymilliba kerl. Ha engem krdezel, azt mondom, ha mdodban ll, gyorsan kerts egyet magadnak, amg mg lehet kapni, ugyanis az Agusta is immr nagy erkkel csak az ezreseit fejleszti. Persze azok is biztosan j gpek, de ha elvetemlt httvenes-rajong vagy, mint n, akkor mgis csak egy kompromisszum.
Az F4-esek megbzhat szerkezetek hrben llnak, n mg egyetlen tpushibjukrl sem hallottam. Ez a pldny is bizonytotta, hogy ha az j rt nem tudjuk vagy nem szeretnnk kifizetni, akkor egy hasznlt gpen is rdemes elgondolkozni. Az egyetlen bkken, hogy az MV-k meglehetsen jl tartjk az rukat. Viszont ha elfogadjuk, hogy az F4-es Agusta egy mtrgy, akkor az igazi mrt kznsg ldozni is hajland arra, hogy megszerezzen egyet.
|