A belsgs motorok tkletes mkdshez felttlenl szksges, hogy a motorhoz csatlakoz szerkezetek, itt a gyjt s tzelanyag-ellt rendszerekre gondolunk, megfelelen vgezzk feladatukat. Hiba gyri rtk a srtsi vgnyoms a hengerben, s a gyjtszikra is a megfelel idpillanatban jn ltre a gyertya elektrdi kztt, ha a karburtorban idegen anyag llja tjt a folyadk ramlsnak.
Mit jelent ez? Elszr tisztzzuk mi a karburtor. Legegyszerbben az mondhatjuk rla, hogy egy tartly, amely bell tagolt, a bels kamrkat csvek, valamint kis jratok ktik ssze, ezeken ramlik a motor mkdshez szksges tzelanyag s leveg, tovbb itt keveredik ez a kt anyag. A tzelanyag az nem mindig benzin? Nem. Lehet alkohol, metanol, vagy ms ghet anyag is. Ezeket szinte kizrlag a versenygpek hajtsra hasznljk, most nem foglalkozunk velk.
Mi okozza a problmt? A karburtorba raml folyadk elgtelen szrse miatt, szennyezdsek juthatnak a belsejbe, amelyek mkdst lerontjk, vagy rosszabb esetben teljesen lehetetlenn teszik. A benzin, amelyet a ktnl tankolunk nem igazn tiszta, lebegnek benne szilrd idegen anyagok, homok, rozsdadarabok, fmrszecskk, stb. Ezek, ha kis mretk miatt tjutnak a szrn, a karburtorban ktnek ki, s ott cseppet sem kvnatos dolgokat okozhatnak. -Szinte hihetetlen, de egy hossz hajszl is risi galibt tud okozni, ha a tszelep zr rsze al kerl. A szelep a hajszl miatt lland nyitott helyzetbe kerl, s nem tud lezrni. Ez zem kzben a fogyaszts nvekedst okozza. Lelltott motornl, ha a kzi benzincsapot nem zrtuk el, (most felttelezzk, hogy ltezik ilyen a gpen) a benzin a karburtor tlfolyjn tvozik. Egy ht alatt akr az egsz tartly tartalma a krnyezetbe szivroghat. -Lerakdsokat, dugulsokat okozhatnak, ezek miatt esetleg a motor be sem indul,(hosszabb lls utn, nagyon elhanyagolt llapotnl elfordulhat) veszt teljestmnybl, tlmelegedhet, legrosszabb esetben meg is szorulhat. A felsorolt nem kvnt jelensgek megelzhetk a tzelanyag-ellt rendszer idszakos karbantartsval. Ennek gyakorisgt a gpknyv hatrozza meg. Ha az emltett dokumentum nincs a birtokunkban, akkor clszer a tavaszi felksztskor elvgezni a szksges tennivalkat.
Hogyan kezdjnk hozz? Egy minimlis szerelsi tapasztalat szksges hozz. Ne most kelljen megtanulni, hogy egy jobbmenetes csavart melyik irnyban kell meglaztani. Az itt alkalmazott ktelemek elgg aprk s srlkenyek, ezrt csak jl illeszked szerszmmal dolgozzunk. Fontos! Mieltt a tzveszlyes anyagot tartalmaz alkatrszek szerelshez hozzkezdennk, gondoskodjunk rla, hogy semmit s senkit sem veszlyeztessnk a munkval. Mieltt megbontannk a motort, mossuk tisztra a karburtort s krnykt. Egy szutykos olajsros alkatrszt kellemetlen kzbe venni, s dolgozni vele. Els lpsknt engedjk le a benzint a tartlybl. Szereljk ki a csapot. A benzincsap vgn egy finom fmhlt tallunk, ezt tiszttsuk meg, majd szereljk vissza. A tisztogatshoz hasznlhatunk pamut rongyot, ers szl tiszta ecsetet, nagynyoms levegt, amit kompresszorral, pumpval hozhatunk ltre. A karburtorrl kssk le a hozz csatlakoz bowdeneket, csveket. Oldjuk a csavarktseit, amellyel a hengerhez, ngytemnl a hengerfejhez kapcsoldik, valamint a lgszrhz csatlakoz csvet is tvoltsuk el. Emeljk ki a karburtort, s helyezzk egy asztalra. Szereljk le az szhzat, ekkor elnk trul a belseje. Az szhzban tallhatunk szilrd vagy szemcss idegen anyagot, amely ltalban barns szn, ezt tvoltsuk el. Szereljk ki a ffvkt, ez a fvka nylik legmlyebben a benzinbe az szhzon bell. Fny fel tartva ellenrizzk, hogy a benne tallhat furat nincs-e eltmdve. Figyelem a fvka srgarzbl kszlt, semmivel sem szabad kapirglni, ami kemnyebb a rznl. Csak levegvel szabad kifvatni! Ez minden fvkra vonatkozik. Ha kls beavatkozs miatt kitgul a fvkban lv furat, megvltozik a szlltott folyadk mennyisge. Ez helytelen mkdshez vezethet, ltalban tl ds keverket eredmnyez. Nem garantlt, hogy nagyobb fvkval gyorsabb, ersebb lesz a motor, itt a minsg szmt nem a mennyisg! Ezutn a tovbbi fvkkat is tiszttsuk meg a ffvknl lertak szerint. Szereljk ki az szt, a tengely eltvoltsa utn. Vigyzzunk az szn elhelyezett kis fmnyelveket ne grbtsk el, mert gy ellltdik a tzelanyag szintje az szhzban! Most csavarjuk ki a tszelepet. Szintn fvassuk t nagynyoms levegvel. Most vegyk keznkbe a porlasztt s a kompresszor csvt, s mdszeresen minden jratot fjkljunk vgig, amelyrl felttelezzk, hogy benzint, vagy levegt szllt a karburtor mkdse sorn. Minden alkatrszt, amit ki tudunk csavarozni, szedjk ki, s tiszttsuk meg! Ha bonyolultnak ltszik, ksztsnk rajzot, a ksbbi sszeszerelshez. Az alapjratllt, s leveg-csavarokat tekerjk be teljesen, s figyeljk, jegyezzk fel hny fordulatot tudtuk behajtani, mert sszeszerelskor ez segteni fog, s ad egy hozzvetleges belltsi tmpontot. Ha a leveg-csavart 1-1, 5 fordulatot sikerlt betekerni mieltt megszorult a furatban, akkor valsznleg j volt a helyzete. Szereljk ki az emltett lltcsavarokat, fvassuk ki levegvel jrataikat. Helyezzk vissza a csavarokat, gyelve, arra hogy a sztszerels eltti helyzetben lljanak. Ekkor fordtott sorrendben szereljk ssze gondosan az egsz karburtort, a csavarokat, fvkkat „rzssel” s csak jl illeszked csavarhzval hzzuk meg, elkerlend a srlseket. A tmtseket pontosan illesszk a helykre. Szereljk vissza a motorkerkprba a karburtort, illessznk a helyre minden csvet, s huzalt. Automata hidegindts robogknl, ne feledjk el csatlakoztatni a vezetkeket. Tltsnk benzint a tankba, majd indtzzunk. Ha jl dogoztunk, s a nem lltottuk el tlsgosan a „karbit”", akkor a motorunk jrni fog. Egy ilyen beavatkozs utn, termszetesen a karburtort jra be kell lltani. Ennek mdjt egy legkzelebbi cikkben trgyaljuk.
|